Mulla todettiin tänään haavainen paksusuolentulehdus

  • Viestiketjun aloittaja CU
  • Ensimmäinen viesti
CU
Kohtalotovereita?

Ei mieli mettä keitä. Tähän asti olen ollut terve ja lääkkeetön. Kaikki muuttui saatuani kolonoskopiassa asiasta selvyyden. Pitää lääkkeitä syödä loppuelämä. Mulla olis vino pino opiskeluun liittyviä tehtäviä. Ei jaksa eikä kiinnosta.
 
Crohn vuodesta 1996 alkaen
Tsemppiä sulle! Oletko jo käynyt lueskelemassa www.crohnjacolitis.fi sivuja?
Kyllä näitten tautien kanssa pystyy elämään, mutta saattaa mennä vuosia tottua uudenlaiseen elämään.
 
CU
Kiitos viesteistä. Oireet olivat samat kuin ärtyneessä suolistossa sillä erotuksella, että multa tuli myös verta. Lääkkeitä pitää syödä loppuelämä; ylläpitohoitoa ja kovemmat lääkkeet pahenemisvaiheissa.

En ole vielä käynyt yhdistyksen sivuilla.

Onko lisää kohtalotovereita? Olo on kuin puulla päähän lyöty ja mieli matalalla.
 
Helekutti
Itellä on "vain" ärtynyt paksusuoli mutta se onkin aiheuttanut vakavia puutoksia esim. kaliumista. Kun on ripuloinut vuosikausia, on se diagnoosi ihan mukava juttu. Voi alkaa opetella elämistä sairaana sitten.

Tunnen myös muutaman jotka kärsivät haavaisesta sellaisesta. Yhdeltä on myös leikattu pitkä pätkä suolta pois, ei auttanut mitään. Yksi asia meitä kaikkia yhdistää: ollaan saatu valtava apu karppauksesta. Ite elän ihan normaalia elämää tällä hetkellä.
 
miehellä on CU
miehellä on vaikea CU
Oli aluksi erittäin vaikea saada rauhoittumaan. oli viikkoja osastolla. nyt reilun vuoden ollut oireeton, mutta lääkkeitä (solusalpaajia) pakko syödä vieläkin. kaikki hyvin nyt, pelätään milloon taas ärtyy kunnolla. ruokavaliot ei oo auttanut tippaakaan, ainoastaan tuo solusalpaaja. kortisoni ihan hirveen isolla annostuksella ei myöskään auttanut yhtään, että hirveillä myrkyillä mennään...
 
Helekutti
http://www.scd-fi.info/ Tätä ruokavaliota noudattamalla kaikki joita itse tunnen, ovat saaneet todella merkittävän avun. Tietenkään akuuttiin vaiheeseen ei auta kuin kovat lääkkeet, eivätkä kaikki lääkkeistä pääse irti kuitenkaan.
 
miehellä CU
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
http://www.scd-fi.info/ Tätä ruokavaliota noudattamalla kaikki joita itse tunnen, ovat saaneet todella merkittävän avun. Tietenkään akuuttiin vaiheeseen ei auta kuin kovat lääkkeet, eivätkä kaikki lääkkeistä pääse irti kuitenkaan.
mies oli tiukalla scd:llä ja se ajoi painon niin alas... oli tosi surullista katseltavaa ja ottivatkin sisälle osastolle ja letkuihin ja juomaan kaikenmoisia juomia.... suosittelivat sairaalasta ihan tavallista ruokavaliota ja painoa tulikin kivasti takaisin tavallisella ruokailulla. nyt kun noilla myrkyillä rauhottui on iahn sama mitä syö. ei yhtään oireita, kunnes taas posahtaa ja ollaan letkuissa...
 
miehellä CU
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
Mun yksi kaveri söi kanssa lääkkeitä aikansa ja nyt menossa paksusuolenpoistoon tms. mikä se leikkaus nyt onkaan :(.
miehellä paksusuolen lisäks peräsuoli tulehtunut, että jos joutuu joskus leikkaukseen ei riitä pelkkä pätkän poistaminen vaan se tietää heti avannetta...

 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
Mun yksi kaveri söi kanssa lääkkeitä aikansa ja nyt menossa paksusuolenpoistoon tms. mikä se leikkaus nyt onkaan :(.
Muista varoittaa että jos koko paksusuolta ei poisteta, tauti uusii varmasti. Ja jos koko paksusuoli poistetaan, ravinteiden imeytyminen on äärimmäisen huonoa ja ruokailuun pitää kiinnittää huomiota lopun ikää. Ja että nestetasapaino on vituillaan koko lopun elämää + ripuli ikuinen riesa. Kaverini katuu katkerasti että antoi leikata edes puolet suolestaan pois. Suosittele kaverillesi että kokeilisi ainakin puoli vuotta tota SCD-dieettiä ennenkuin tekee mitään peruuttamatonta.
 
pelokas
anteeksi nyt tyhmä kysymys. olen kärsinyt erilaisista vaivoista ruuansulatuspuolella. krooninen gastriitti ja tähystyksessä otettiin pieni adenooma paksustasuolesta. kävin sii molemmat tähystykset,mutta mua hirvittää, kun pitäs käydä uudelleen siinä suoliston tähystyksessä...onko muilla se ollut niin hirveää että...mä olin pyörtyä, menin paniikkiin ja sattu ihan kauheesti. alkaako ne tekemään sitä jossain lääkityksessä, nukutuksessa tms.?vaikka se on tietty pieni paha tässä kaikessa, niin pelkään kauheasti sitä.onko muilla ollut adenoomia, miten herkästi ne uusiutuu/muuttuu pahanlaatuiseksi?
 
miuku
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
anteeksi nyt tyhmä kysymys. olen kärsinyt erilaisista vaivoista ruuansulatuspuolella. krooninen gastriitti ja tähystyksessä otettiin pieni adenooma paksustasuolesta. kävin sii molemmat tähystykset,mutta mua hirvittää, kun pitäs käydä uudelleen siinä suoliston tähystyksessä...onko muilla se ollut niin hirveää että...mä olin pyörtyä, menin paniikkiin ja sattu ihan kauheesti. alkaako ne tekemään sitä jossain lääkityksessä, nukutuksessa tms.?vaikka se on tietty pieni paha tässä kaikessa, niin pelkään kauheasti sitä.onko muilla ollut adenoomia, miten herkästi ne uusiutuu/muuttuu pahanlaatuiseksi?
Mä menin kivusta tajuttomaksi. kipulääkitystä on saatavilla ennen toimenpidettä , mutta en ole koskaan sitä saanut. Kerro etukäteen toimepidepaikkaan, et haluat lääkityksen.
 
Täällä kohtalotoveri. Suht tuore CU todettu 2008. Nyt paha akuutti taas päällä ja jatkuvaa verenvuoto, mikä suorastaan pelottavaa.
Kuurina olen syönyt kortisonia, mutta ilmeisesti ylläpitolääkitys aloitetaan.
Jotkut tuota ruokavaliojuttua suosittelee, mistä ylenpänäkin linkki, mutta itse en siihen pysty ihan äkkiä kun ei kuullosta kovin helpolta noudtttaa (siis minun tilanteessa), mutta hiukan sitä yritän sivuta esim. suosimalla vain ns. hyviä hiilihydraatteja ja valkoiset leivät yms, ovat vain herkkuhetkiin.
Tauti on minullekin uusi ja silloin kun on hiljaiseloa ja kaikki ok niin sitä ei edes muista, mutta akuuttivaiheessa on kyllä aika sairas olo :|
 
pelokas
Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
anteeksi nyt tyhmä kysymys. olen kärsinyt erilaisista vaivoista ruuansulatuspuolella. krooninen gastriitti ja tähystyksessä otettiin pieni adenooma paksustasuolesta. kävin sii molemmat tähystykset,mutta mua hirvittää, kun pitäs käydä uudelleen siinä suoliston tähystyksessä...onko muilla se ollut niin hirveää että...mä olin pyörtyä, menin paniikkiin ja sattu ihan kauheesti. alkaako ne tekemään sitä jossain lääkityksessä, nukutuksessa tms.?vaikka se on tietty pieni paha tässä kaikessa, niin pelkään kauheasti sitä.onko muilla ollut adenoomia, miten herkästi ne uusiutuu/muuttuu pahanlaatuiseksi?
Mä menin kivusta tajuttomaksi. kipulääkitystä on saatavilla ennen toimenpidettä , mutta en ole koskaan sitä saanut. Kerro etukäteen toimepidepaikkaan, et haluat lääkityksen.
musta tuntuu että joku normi kipulääke ei riitä. ja onhan tää pelko myös sikäli psyykkistä että pelkään toimenpiteitä. no sit saa tietty jotain rauhoittavaa. mut pelkään ettei ne riitä... eikö tätä voi tehdä jossain totaalitainnutuksessa?
 
miuku
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
Alkuperäinen kirjoittaja miuku:
Alkuperäinen kirjoittaja pelokas:
anteeksi nyt tyhmä kysymys. olen kärsinyt erilaisista vaivoista ruuansulatuspuolella. krooninen gastriitti ja tähystyksessä otettiin pieni adenooma paksustasuolesta. kävin sii molemmat tähystykset,mutta mua hirvittää, kun pitäs käydä uudelleen siinä suoliston tähystyksessä...onko muilla se ollut niin hirveää että...mä olin pyörtyä, menin paniikkiin ja sattu ihan kauheesti. alkaako ne tekemään sitä jossain lääkityksessä, nukutuksessa tms.?vaikka se on tietty pieni paha tässä kaikessa, niin pelkään kauheasti sitä.onko muilla ollut adenoomia, miten herkästi ne uusiutuu/muuttuu pahanlaatuiseksi?
Mä menin kivusta tajuttomaksi. kipulääkitystä on saatavilla ennen toimenpidettä , mutta en ole koskaan sitä saanut. Kerro etukäteen toimepidepaikkaan, et haluat lääkityksen.
musta tuntuu että joku normi kipulääke ei riitä. ja onhan tää pelko myös sikäli psyykkistä että pelkään toimenpiteitä. no sit saa tietty jotain rauhoittavaa. mut pelkään ettei ne riitä... eikö tätä voi tehdä jossain totaalitainnutuksessa?
Tuohon totaalitainnutukseen en osaa sanoa, en ole kuullut kenelläkään niin tehdyn. Kipulääkitys on retusoitu juuri tuota toimenpidettä varten joten pyydä sitä.
 
vieras
Mun veljellä ärtynyt paksusuoli ja lisäksi syö epilepsia lääkkeitä, vaikka epilepsiaa ei olekaan voitu todeta. Lääkäi kuitenkin totesi, että ei ole haittaa, vaikka söisi sitä epilepsialääkettä silti.

Kaverin miehellä crohnin tauti. Itse sanoisin, että tuollaiset sairaudet on kuitenkin vielä pieniä juttuja, vaikka oma sopeutumisensa on kaikissa sairauksissa toki varmasti, mutta kuitenkin - ei uhkaa henkeä.
 
Helekutti
Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:
Täällä kohtalotoveri. Suht tuore CU todettu 2008. Nyt paha akuutti taas päällä ja jatkuvaa verenvuoto, mikä suorastaan pelottavaa.
Kuurina olen syönyt kortisonia, mutta ilmeisesti ylläpitolääkitys aloitetaan.
Jotkut tuota ruokavaliojuttua suosittelee, mistä ylenpänäkin linkki, mutta itse en siihen pysty ihan äkkiä kun ei kuullosta kovin helpolta noudtttaa (siis minun tilanteessa), mutta hiukan sitä yritän sivuta esim. suosimalla vain ns. hyviä hiilihydraatteja ja valkoiset leivät yms, ovat vain herkkuhetkiin.
Tauti on minullekin uusi ja silloin kun on hiljaiseloa ja kaikki ok niin sitä ei edes muista, mutta akuuttivaiheessa on kyllä aika sairas olo :|
Eli sä et ole edes lukenut tuota SCD-dieetiohjetta. Jos suosit nimenomaan niitä "hyvänä" pidettyjä hiilareita eli täysjyviä ja kuitua jotka nimeomaan on täysin poistettu tuossa ruokavaliossa. Usko mua ja jätä ne pois ja voit paljon paremmin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja Lynx:
Täällä kohtalotoveri. Suht tuore CU todettu 2008. Nyt paha akuutti taas päällä ja jatkuvaa verenvuoto, mikä suorastaan pelottavaa.
Kuurina olen syönyt kortisonia, mutta ilmeisesti ylläpitolääkitys aloitetaan.
Jotkut tuota ruokavaliojuttua suosittelee, mistä ylenpänäkin linkki, mutta itse en siihen pysty ihan äkkiä kun ei kuullosta kovin helpolta noudtttaa (siis minun tilanteessa), mutta hiukan sitä yritän sivuta esim. suosimalla vain ns. hyviä hiilihydraatteja ja valkoiset leivät yms, ovat vain herkkuhetkiin.
Tauti on minullekin uusi ja silloin kun on hiljaiseloa ja kaikki ok niin sitä ei edes muista, mutta akuuttivaiheessa on kyllä aika sairas olo :|
Eli sä et ole edes lukenut tuota SCD-dieetiohjetta. Jos suosit nimenomaan niitä "hyvänä" pidettyjä hiilareita eli täysjyviä ja kuitua jotka nimeomaan on täysin poistettu tuossa ruokavaliossa. Usko mua ja jätä ne pois ja voit paljon paremmin.
Mä mieluummin noudatan vaikka tuota SCDtä kuin istun yli 20krt veriripulilla vuorokaudessa yötä myöten pöntöllä. Kokemusta on! Ja ihan tiukka SCDkään ei vält tartte olla, vähempikin riittää. Itse oireitten osoittaessa merkkejä otan SCDn käyttöön ja sitten varovasti taas syön jotain muuta ja ne mitkä aiheuttavat oireita, jätän pois. Kyllä asenne on poistanut makeanhimonkin! Tai tekisi mieli, ihan hurjasti jotain kebab annostakin mutta jos sen takia istuu viikon vessassa, mahakipuisena ja kuumessa niin ei tod ole sen arvoista. Joskus jos oireet ovat pitempään olleet pois, uskallan herkutella. Yllättävän hyvältä vaan maistuu joku SCD pirtelökin kun olo on sitten myös sen mukainen, erinomainen!

Mutta jokainen tekee omat valintansa..
 
Helekutti
Siis aivan näin Emilyn. Mä aloitin kans scd:llä mut en ehtinyt noudattaa sitä kuin pari viikkoa kun siirryin ihan taviskarppaukseen ja se sopii mulle. Ilman viljoja, jopa niitä "hyviä" hiilihydraatteja (hah). Itseasiassa en ole enää lainkaan sairas mutta mullahan olikin vain tuo ärtyvä suoli. Tosin, kyllä sekin rajoitti elämää aika tehokkaasti kun ei voinut edes kaupassa käydä paskomatta housuunsa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Siis aivan näin Emilyn. Mä aloitin kans scd:llä mut en ehtinyt noudattaa sitä kuin pari viikkoa kun siirryin ihan taviskarppaukseen ja se sopii mulle. Ilman viljoja, jopa niitä "hyviä" hiilihydraatteja (hah). Itseasiassa en ole enää lainkaan sairas mutta mullahan olikin vain tuo ärtyvä suoli. Tosin, kyllä sekin rajoitti elämää aika tehokkaasti kun ei voinut edes kaupassa käydä paskomatta housuunsa.
Juu, siinä kohtaan kun pöksyynkin plörähtää niin seisoo vaikka käsillään että oireet loppuu.. tai ainakin minä itse. Hölmönä menin viime sunnuntaina synttärijuhlilla napostelemaan tarjottavia ja sain kyllä maksaa siitä kovan hinnankin. Seuraavat synttärinapostelut ovat ihan minimissään ja nollissa, jos on lieviäkin oireita ollut siihen aikaan!
 
Uskon kyllä että tuo SCD tuo apua ja varmasti on hyvä ruokavalio. Itse kuitenkin en ole esim. ollut koskaan mikään karppauksen puolestapuhuja vaan hyvän normaalin perusruokavalion ja tuo SCD on vielä paljon tiukempi kuin normi karppaus. Eli se vaatii minun tyyppiseltä ihmiseltä ihan hirveän itsekurin kun ruisleipä esim. tosi tärkeä juttu ruokavaliossa, samoin aamulla kaurapuuro.
Kyllä minun mielestä tuo dieetti on aika askeettinen ja rajoittaa tosi paljon. Mutta kuten sanoin, itse olen vasta sairastunut ja asiat kaikki niin uusia, että menee vähän aikaa selvitellessä näitä juttuja itselle. Ja kyllähän varmaan sitten jos tauti todella pahana, on valmis vaikka mihin jotta helpottaisi!
*muoks* Ja kuten joku tuossa ylhäällä sanoikin niin silloinhan olisi vähän helpompi noudattaa jos oireiden ilmaantuessa on sitten tiukempi ruokavalio tms.
 
tsemppiä
Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä:
Mun yksi kaveri söi kanssa lääkkeitä aikansa ja nyt menossa paksusuolenpoistoon tms. mikä se leikkaus nyt onkaan :(.
Muista varoittaa että jos koko paksusuolta ei poisteta, tauti uusii varmasti. Ja jos koko paksusuoli poistetaan, ravinteiden imeytyminen on äärimmäisen huonoa ja ruokailuun pitää kiinnittää huomiota lopun ikää. Ja että nestetasapaino on vituillaan koko lopun elämää + ripuli ikuinen riesa. Kaverini katuu katkerasti että antoi leikata edes puolet suolestaan pois. Suosittele kaverillesi että kokeilisi ainakin puoli vuotta tota SCD-dieettiä ennenkuin tekee mitään peruuttamatonta.
Siis sillä on löydetty syöpämuutoksia suolesta, joten niihin ei taida mitkään ruokavaliot auttaa.. :(
 

Yhteistyössä