Miksi helluntailaisuus epäilyttää minua?

  • Viestiketjun aloittaja tyttöjen äiti
  • Ensimmäinen viesti
tyttöjen äiti
Kuulumme tavalliseen ev.lut. kirkkoon. Vuosi sitten mieheni alkoi käydä helluntai-seurakunnan kokouksissa. Hänen lapsuudenystävänsä vanhemmat kuuluvat kyseiseen seurakuntaan. Mies alkoi käyttämään lapsiamme siellä pyhäkoulussa, koska hänen ystävänsä äiti pitää sitä ja aina kyselee ollaanko tulossa. Kävin itse siellä ekan kerran joulukuussa ja olen alkanut katumaan sitä. Tuntuu, että minua painostettaisiin. Saarnat ovat yksitoikkoista toistoa, jossa puhutaan jatkuvasti kymmenyksistä. Meillä on muutenkin rahat vähissä, enkä haluaisi antaa loppujakin pois. On jotenkin ahdistunut olo koko jutusta. En haluaisi lapsiakaan sinne, kun pelkään, että jos heitä vaikka siellä pelotellaan helvetillä.Onko helluntailaisuudessa jotain epäilyttävää vai onko kyse omasta epäluulostani?
 
No enpä mie oo huomannut et anoppi mitenkään ois tota meitin mukulaa helvetillä tai muullakaan pelotellut. Helluntalaisethan on loppujen lopuksi vaan yksi "liike" jonka juuret on ihan siinä samassa Kristinuskossa kuin ev.luttienkin. Ei siinä ainakaan miun mielestä ole mitään epäilyttävää. Kullakin uskonnolla on oma tapansa kastaa ja ottaa seurakunnan jäseneksi.
 
vieras
No jos sulle tulee siellä helluntaikirkossa epämiellyttävä olo ja koko touhu sua epäilyttää, niin olet aivan oikeassa. Eli älä ihmeessä mene enää sinne jos et halua! Äläkä laita lapsiasikaan, jos se tuntuu pahalta! Miehellesi voit sanoa ihan suoraan, että sinulle tulee niin epämiellyttävä olo ko. touhusta, ettet halua lapsiasi sinne.

Nämä uskonasiat ovat niin henkilökohtaisia juttuja, ettei kukaan toinen oikein pysty sanomaan mihin pitäisi uskoa ja mihin ei tai mihin seurakuntaan liittyä. Se on todellakin jokaisen henkilökohtainen päätös. Etenkin jos tunnet painostusta, pysy kaukana!
 
vieras
Noista kymmenyksistä sen verran, että helluntailaisethan ei maksa kirkollisveroa, minkä vuoksi "pitäisi" laittaa kymmenykset kolehtiin. Mutta kukin laittaa sen mukaan, mitä pystyy. Itse en ole hellari.
 
Rukoilijasirkka
Helluntaiseurakunnissa on se juttu, että seurakunnat saattaa keskenäänkin erota toisistaan aika paljon. Kaikki paikat ei ole niitä, joissa itsekään viihtyisin.
 
tyttöjen äiti
En nyt viitsi tarkaa paikkakuntaa sanoa, mutta tavallinen helluntaiseurakunta tämä on. Joka kerta siellä kysytään rahaa ja puhutaan, että seurakunnalla on talous kuralla. Niitä kolehtela (mitälie uhrilahjoja) kerätään kaksin kappalein ja sit viel pitäs maksaa 10 prossaa tuloista sinne. Ja tästä todella puhutaan siellä usein. Ainakin viimiset 3 kertaa kun kävin.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noista kymmenyksistä sen verran, että helluntailaisethan ei maksa kirkollisveroa, minkä vuoksi "pitäisi" laittaa kymmenykset kolehtiin. Mutta kukin laittaa sen mukaan, mitä pystyy. Itse en ole hellari.
Kymmenyksiä voi antaa myös tekemällä jotain, eikä sitä kukaan vahdi, kuka antaa ja kuka ei. Ei se ole mikään keskeisin opetus. Jos oikeasti ei ole rahaa, niin olisi vähän hassua sit laittaa rahaa seurakuntaan.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
En nyt viitsi tarkaa paikkakuntaa sanoa, mutta tavallinen helluntaiseurakunta tämä on. Joka kerta siellä kysytään rahaa ja puhutaan, että seurakunnalla on talous kuralla. Niitä kolehtela (mitälie uhrilahjoja) kerätään kaksin kappalein ja sit viel pitäs maksaa 10 prossaa tuloista sinne. Ja tästä todella puhutaan siellä usein. Ainakin viimiset 3 kertaa kun kävin.
No höh, älä tunne pakkoa antaa yhtään mitään... Jos talous seurakunnassa on kuralla, se lienee väärien ratkaisujen tulosta. Jumala kyllä pitää seurakunnasta viimekädessä huolta.
 
tyttöjen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Noista kymmenyksistä sen verran, että helluntailaisethan ei maksa kirkollisveroa, minkä vuoksi "pitäisi" laittaa kymmenykset kolehtiin. Mutta kukin laittaa sen mukaan, mitä pystyy. Itse en ole hellari.
Kymmenyksiä voi antaa myös tekemällä jotain, eikä sitä kukaan vahdi, kuka antaa ja kuka ei. Ei se ole mikään keskeisin opetus. Jos oikeasti ei ole rahaa, niin olisi vähän hassua sit laittaa rahaa seurakuntaan.
Itsekin olen ajatellut asian näin. Mutta täällä painotetaan ainoastaan rahallisia kymmenyksiä.
 
helluntaisrkssa viihtyvä
Ihan yhtä tavallinen kristillinen liike se helluntailaisuus on kuin luterilaisuuskin. Helluntailaisia on maailmassa yli kaksisataa miljoonaa, luterilaisia jotain viisikymmentä miljoonaa.

Helluntaiseurakunnissa on suuriakin keskinäisiä eroja. Jatkuvaa kymmenyksistä puhumista en ole tavannut niissä pääkapunkiseudun helluntaiseurakunnissa,missä olen käynyt, eikä pyhäkoulut nykyään ole mitään helvetilläpelottelu-paikkoja.

 
Esim.kymmenykset on vapaaehtoisia emme mekään kymmenyksiä anna varsinakaan aina ja silti tunnemme olevamme siunattuja joten siitä se eri ainakaan ole kiinni.
Välillä raha on liian keskeisessä osassa, mutta nyt täytyy muistaa että Helluntaiseurakunta on yhdistys joten kaikki mitä siellä on ja pyörii eli pyhäkoulut, tapahtumat, lähetystyö jne on seurakuntalaisten antamien varojen varassa.

Jos siellä seurakunnassa missä olette käyneet on vain toistoa ja yksitoikkoista saarnaa niin täytyy sanoa että kyllä muakin pitkästyttäsi aina vaan kuunnella kymmenyksista :LOL:

Teidän ei ole todellakaan pakko antaa vähistä rahoistanne =)

 
en suosittele
mä en laskis mun lapsia helluntaiseurakuntaan. olen itse aikoinani kuulunut sinne, kahteenkin eri seurakuntaan ja niitä haavoja parantelen vieläkin. ei ole oikein tervehenkistä meininkiä herkille kasvuikäisille lapsille ja nuorille. täysi-ikäiset sit tehkööt mitä haluavat.
 
tuulen sydän
Jokaisessa seurakunnassa on omat painotuksensa ja siinä mielessä en osaa sanoa, onko helluntalaisuudessa jotain epäilyttävää :) Painotukset eroaa kuitenkin aika paljon norm. luterilaisuudesta (luterialisuuden sisällä olevat jotkut herätysliikkeet on ehkä lähempänä). Mun näkemyksen mukaan helluntalaisuudessa on tiukemmat rajat. Ajatellaan, että jokaisen ihmisen pitää tehdä henkilökontainen uskonratkaisu elämänsä aikana ja todistaa siitä muille päästäkseen taivaaseen. Uskon ratkaisun jälkeen ihmisen kuuluu sitten käydä kasteella tietoisen kääntymisen merkkinä. Luterialisuudessa myös henk.koht usko on oleellinen, mutta ajatellaan, että uskoon voi myös vähitellen kasvaa ja jokainen ihminen ei välttämättä osaa sanoa päivää jolloin ns tuli uskoon. Kasteesta ajatellaan myös niin, että se ei oo uskoon tulosta seuraava kuuliaisuuden teko Jumalalle vaan lapsikasteena Jumalan teko ihmiselle.
 
Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja en suosittele:
mä en laskis mun lapsia helluntaiseurakuntaan. olen itse aikoinani kuulunut sinne, kahteenkin eri seurakuntaan ja niitä haavoja parantelen vieläkin. ei ole oikein tervehenkistä meininkiä herkille kasvuikäisille lapsille ja nuorille. täysi-ikäiset sit tehkööt mitä haluavat.
:hug: Ei ole aina ollut ihan asiallista lapsiin kohdistunut opetuskaan. Nyt siihen kiinnitetään pääsääntöisesti enemmän huomiota.
 
oo
Olen itse kuulunut heluntai seurakuntaan noin 10 v sitten eli ajat varmaan muuttunut.. Sillon ei ollut raha juttuja mutta hirveetä painostamisen tunnetta tunsin joka kerta.. Pitäis tuoda kavereita yms..
 
vieras
mä en kuulu tai ole koskaan käynyt, mut tuttavapiiriin kuuluu ja innokkaasti ne kyllä sitä uskoaan tyrkyttää ja varsinkin lapsia(esimurkkuikäisiä) ottaisivat mukaan tilaisuuksiin...mulla on kans vähän epäileväinen olo...noi on niin herkässä iässä noi meidän tytöt...
 
Alkuperäinen kirjoittaja en suosittele:
mä en laskis mun lapsia helluntaiseurakuntaan. olen itse aikoinani kuulunut sinne, kahteenkin eri seurakuntaan ja niitä haavoja parantelen vieläkin. ei ole oikein tervehenkistä meininkiä herkille kasvuikäisille lapsille ja nuorille. täysi-ikäiset sit tehkööt mitä haluavat.
Selvititkö asioita ennen kuin päätit alkaa katkeraksi ?
Ei uskovat ole mitää pyhimyksiä ja yli-ihmisiä joten saman lailla mokaillaan ja tyritään on tosi ikävä juttu että sulle on käynyt näin.
Se että jaat katkeruutes täällä..helpottiko ?
 
hellari ja ex ev.lut.
Hei tyttöjen äiti!:) Ihan samaan taivaaseen ollaan menossa. Kaste on siksi upotus kaste koska helluntaiseurakunnan oppi nojaa Jeesuksen esimerkkiin,jos muistat kohdan jossa Jeesus otti kasteen Johannes-kastajalta ja sai Pyhän hengen.
Ja sitten noista kymmenyksistä.. Kirkkoon kuuluvathan maksaa kirkollisveroa, joilla he saavat hoidetuksi kaikki kulut mitä eri työmuodoista ja palveluista aiheutuu; häät,hautajaiset,kastetilaisuudet, palkatkoti-ja ulkomaan avut jne...
Ihan samat palvelut/toiminnat on Helluntaiseurakunnassakin, mutta hellarit luottaa jokaisen uskovaisen omaan tuntoon ja siihen mitä raamattu puhuu kymmenyksistä.
Ymmärsitkö eron? voit kysyä kun olen tässä hetken vielä koneella.
Minä, Herra, en muutu, ettekä tekään, Jaakobin jälkeläiset, ole entisestänne muuttuneet. Isienne ajoista asti te olette poikenneet käskyistäni ettekä ole noudattaneet niitä. Kääntykää minun puoleeni, niin minäkin käännyn teidän puoleenne, sanoo Herra Sebaot. Mutta te kysytte: "Mitä väärää me sitten olemme tehneet?" Voiko ihminen riistää jotakin Jumalalta? Sitä te kuitenkin yritätte. "Mitä me sinulta riistämme?" te kysytte. Kymmenyksiä ja uhrilahjoja! Kirous on teidän osananne, koska te kaikki, koko kansa, petätte minua. Tuokaa täydet kymmenykset aarrekammioon, jotta temppelissäni olisi ruokaa. Koetelkaa minua tällä tavalla, sanoo Herra Sebaot. - Silloin saatte nähdä, että minä avaan taivaan ikkunat ja vuodatan teille sateen runsaan siunauksen. Minä karkotan heinäsirkat mailtanne, ne eivät enää tuhoa peltojenne satoa, tarhojenne viiniköynnös ei jää hedelmää vaille, sanoo Herra Sebaot. Silloin kaikki kansat ylistävät teidän onneanne, sillä maanne on oleva ihana maa, sanoo Herra Sebaot. (Mal. 3:6-12)
 
vieraana
Itse pidän pahana sitä että vain tupakka ja alkoholi on sitä suurinta syntiä. Ei kiinnitetä huomiota muihin synteihin. :/
Tuo rahajuttu on varmaankin nyt sitä että seurakunta menee "konkkaan" jos rahaa ei kävijöiltä tule. Pitää maksaa toimipaikan vuokrat ja muut kulut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eniten mua ahdistaa ne painostavat helluntailaiset (joita myös omaan sukuuni kuuluu), jotka puhuvat uskonasioista jatkuvasti kuin muuta elämää ei olisikaan.
Oletko ajatellut että jos sinua ei uskonasiat kiinnosta yhtään niin ne eivät tuntuisi yhtään painostavalta =)
Kokemusta on =)
 

Yhteistyössä