Antaisitteko 4-vuotiaan lapsen istua etupenkillä

• Viestiketjun aloittaja Vepasto
  • Ensimmäinen viesti
Vepasto
Niin, mä vaan välillä ihmettelen mun kaverin touhuja, jolla on siis 4-vuotiaat kaksoset. Ne ovat olleet usein ilman istuimia autossa, jo parivuotiaina, nyt kun toinen lapsista pääsi etupenkille, niin äiti laittoi turvavyön kiinni, niin että veti sen olkapäältä tulevan vyön (mikä sen nimi on? ) selän taakse, niin että lapsi oli pelkästään lannevyössä.

mikä ongelma?
Annan kyllä. Ihan kuten miehenikin istuu etupenkillä vieressäni jos ajan. Samoin mummonikin istuu etupenkillä kun kuskaan häntä.

Olisi se kai teoriassa turvallisempaa, että kaikki muut matkustajat istuisivat aina takapenkillä kun vain tilaa siellä riittää, mutta aika helvetin typerän näköistä ja typerää muutenkin se olisi. Ihan kuin olisi jonain "privaattikuskina" :D :D :D Koppalakki päähän vain ja menoksi! :D

Uudessa autossa en kun turvatyynyä ei saa pois päältä ja vanhassa autossa kyllä, kun siinä ei turvatyynyä olekkaan. Tosin vanhalla autolla ei ajella kuin tässä keskustassa vaan. Niin ja ihan turvaohjain istuimessa istuu ei pelkässä korokkeessa.

Alkuperäinen kirjoittaja mikä ongelma?:
Annan kyllä. Ihan kuten miehenikin istuu etupenkillä vieressäni jos ajan. Samoin mummonikin istuu etupenkillä kun kuskaan häntä.

Olisi se kai teoriassa turvallisempaa, että kaikki muut matkustajat istuisivat aina takapenkillä kun vain tilaa siellä riittää, mutta aika helvetin typerän näköistä ja typerää muutenkin se olisi. Ihan kuin olisi jonain "privaattikuskina" :D :D :D Koppalakki päähän vain ja menoksi! :D
Voi tsiisus. Turvallisuudesta viis, kunhan on HYVÄNNÄKÖISTÄ. :eek:

En todellakaan. Mun kohta 4-v lapseni haluaa vaikka kuun taivaalta, mutta tuskinpa annan sitäkään B)

4-v istuu takapenkillä turvaistuimessa. Ei muualla. Jos erikoistilanne vaikka ystävän autossa tms. niin saa istua korokkeella takapenkillä.

Aikuiset päättävät turvallsisuusasiat. Lapset saa päättää esim. minkä väsriset sukat haluaa, tai ottaako ruoalla mukista vai lasista maitoa.

mikä ongelma?
Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:

Voi tsiisus. Turvallisuudesta viis, kunhan on HYVÄNNÄKÖISTÄ. :eek:
- No musta se on typerää jos itse ajaa ja muut matkustajat istuvat takapenkillä (+ hassun näköistä jos mies ja koko katras ovat takapenkillä..). Mä en tässä vain erota 4-vuotiaasta muun ikäisistä kyydissä olijoista. ISTUVATKO TEILLÄ KAIKKI MUUT KYYDISSÄOLIJAT AINA TAKAPENKILLÄ? Nojoo, olen tyhmä, mutta se on todellakin mukavampaa matkustamista, että saa jutella toisen kanssa vierekkäin kuin että muut matkustaisivat takapenkillä.

- Meilläkään se ei ole lapsen päätös, missä istuu. Ja suoraan sanottuna, en ole edes ajatellut, että TÄMÄKIN on joku ongelma kun on jo korokkeella istuvasta lapsesta kyse. Ja pientä nurkka-ajoa meillä vain on.

- Eniten ratkaisee kuitenkin se, millaisella kotterolla ajelee. Että miten turvallista tai epäturvallista sillä on ylipäätään ajella ihan kaikkia kyydissäolijoita ajatellen!

Kippuravarvas
- No musta se on typerää jos itse ajaa ja muut matkustajat istuvat takapenkillä (+ hassun näköistä jos mies ja koko katras ovat takapenkillä..). Mä en tässä vain erota 4-vuotiaasta muun ikäisistä kyydissä olijoista. ISTUVATKO TEILLÄ KAIKKI MUUT KYYDISSÄOLIJAT AINA TAKAPENKILLÄ? Nojoo, olen tyhmä, mutta se on todellakin mukavampaa matkustamista, että saa jutella toisen kanssa vierekkäin kuin että muut matkustaisivat takapenkillä.

- Meilläkään se ei ole lapsen päätös, missä istuu. Ja suoraan sanottuna, en ole edes ajatellut, että TÄMÄKIN on joku ongelma kun on jo korokkeella istuvasta lapsesta kyse. Ja pientä nurkka-ajoa meillä vain on.

- Eniten ratkaisee kuitenkin se, millaisella kotterolla ajelee. Että miten turvallista tai epäturvallista sillä on ylipäätään ajella ihan kaikkia kyydissäolijoita ajatellen!
Eiköhän lapselle turvallisin paikka olis takapenkillä...
ja onko se mieskin sinne pakko tuupata jos lapset sinne laitetaan? Eri asia kuitenkin aikuinen mies kuin pieni lapsi.

vieras
kaikesta tekin kehitätte ongelmia... Pääasia että on koroke, turvavyö eikä edessä ole airpäkkejä.
Sano sille ihmiselle suoraan jos on jotain valittamista, äläkä täällä puhu selän takana pahaa...

Tulipeikko harmaana
Meidän molemmissa autoissa on etupenkillä turvatyyny ja sekä britaxin turvavyöistuimessa että brion korokkeessa kielletään istuimen käyttö turvatyynyllisessä penkissä, joten siitä syystä en anna istua etupenkillä (toki poikkeukset silloin täöllöin vahvistavat säännön...)

harmaatakin harmaampi
Meidän autossa ohjekirjan mukaan voi muksut istua turvaistuimessa edessäkin. Jos ajan pidemmän matkan yhden mukulan kanssa, niin pistän kyllä lapsen eteen turvaistuimeen. Helpompi kontroida mukulan tekemisiä, eikä tarvii vilkuilla taakse peilin kautta tai ilman. Mut lapsen vinkumisen perusteella en kyllä etupenkin paikkoja jakele.

mikä ongelma?
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:

Eiköhän lapselle turvallisin paikka olis takapenkillä...
ja onko se mieskin sinne pakko tuupata jos lapset sinne laitetaan? Eri asia kuitenkin aikuinen mies kuin pieni lapsi.
On totta, että takapenkki on turvallisin paikka, mutta onko jonkun muun kanssamatkustajasi henki sitten jotenkin halvempi? Miksei sitten aina kun ajelette miehenne kanssa kahdestaan, toinen ole takapenkillä? Tai niin, että kaikki muut matkustajat takapenkillä niin paljon kuin tilaa riittää? Ettekö te välitä kyydissänne olevista ihmisistä sen enempää???

Mulle varmasti suurempi riski olisi se, että kuikuilen sinne takapenkille vähän väliä, että mites siellä menee kuin että lapsi on vieressä etupenkillä.

Korostan edelleen sen auton turvallisuustasoa yleensä. Se ratkaisee kaikista eniten. Ja miten ja missä ajelee..

Yhteistyössä