Kokemuksia vauvan nukuttamisesta pinnikseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja booster
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

booster

Jäsen
14.03.2008
36
0
6
Eli vauva 2,5kk ja tähän asti nukkunut pääsääntöisesti meidän sängyssämme, ja siis melkein ihotuntumalla. Nukkuu hyvin, yleensä 22-06 heräämättä. Hän vaatii kuitenkin illalla nukutuksen, eli täytyy olla laittamassa tuttia suuhun alituiseen- helpoimmalla pääsee kun lötköttelee vieressä ja käsi pään vieressä niin ei vauva ehdi havahtua sen kummemmin tutin putoamiseen. Kun nukkuu niin hyvin niin pinnis olisi ihan hyvä vaihtoehto niin ei vauvakaan häiriinny meidän noustessa esim vessaan tms. Kellä ois kokemuksia, miten on onnistunut? Onko helpompi opettaa tässä vaiheessa vai onko sillä väliä opettaako vaikka puolivuotiaana-eli vaatiiko aina sen kainalon jos liian pitkään mennään näin?

meillä nukutettiin alussa sylissä ja sitten laitettiin nukkumaan sitteriin joka oli sängyssä kun ei muuten nukkunut...nyt 4kk laitetaan sänkyyn vähän aikaan huutelee sitten nukahtaa,tai joskus ei sano mitään

Mun tyttö meni kaksi kuisena perhepedistä omaan pinnikseen ja ei tainnu ees huomata muuttaneensa, pinnis on ihan kiinni meidän sängyssä, vauva havahduttuaan kuulee että nukumme ihan lähellä ja sängystä saa ojennettua käde tuttia nostamaan tai silittämään.

meillä nukkui n.1½kk ikään äippäpakkauksen laatikossa,sitten siirrettiin pinnasänkyyn,eikä mitään onkelmaa.aamupuolella yötä on päässyt sitten viekkuun nukkumaan,ei kuitenkaan välttämättä edes jokayö.
nukahtaa itse pinnasänkyyn,tuttisuussa ja rätti korvilla.nyt ikää kohta 6kk.

Meidän pian 5kk on nyt viikon verran nukkunut häkkisängyssä, siihen asti ei millään kun äipän vieressä.
Sujui aika helposti kun annoin omaa tahtiaan kypsyä asiaan enkä pakottanut. Vauvat ovat erilaisia tässäkin asiassa, yksi siirtyy helposti ja toinen tarvitsee kauemmin sitä kainaloa. Tässä taannoin juttelin kaverin kanssa asiasta ja hän on 3lasta nukuttanut vieressä ainakin sen 6kk. Kovasti peloteltiin että ei opi nukkumaan itse ja neuvolasta käskettiin jo aikaisemmin omaan sänkyyn. Mutta kaikki kolme oppivat omaan sänkyyn kun aika oli sopiva.
Meillä se oli nyt kun alkoi poika kääntyillä ja potkia ja olla liikaa tissillä. Yhden yön isän kanssa kitisi ja nyt nukkuu minun kanssani kiltisti, syö kerran tai kaksi ja muuten nukkuu.
Sellanen kuva on tullut kun lukee palstoja että pitää olla omassa jo pienenä ja nukahtaa yksin ja...miksei
vauva saa olla niinkuin vauvat ovat ja kypsyä omaa sopivaa tahtiaan.

Meillä vauva siirtyi "vauvankorista" pinnasänkyyn 2kk:n ikäisenä. Vähän vierasteli isoa sänkyään, mutta yhden yön totuttelun jälkeen nukkuu siinä makeasti. Nukahtamiseen meillä auttoivat mm. seuraavat konstit; unirätti korville, mobile soimaan, tutti suuhun, huone aivan pimeäksi.

meillä tyttö nukkui 2,5 kk kiltisti pienssä rottinkikopassa. Kun se kävi pieneksi vaihdoimme pinnikseen, mutta ei viihtynyt siinä yhtään. Nukkui lähes kaikki yöt minun kainalossa. Noin 5 kk ikäisenä rupesin vähitellen opettamaan omaan sänkyyn. Nukkui aluksi osan yötä ja aamut aina kainalossa. 6,5 kk ikäisenä siirrettiin pinnis omaan huoneeseen ja nyt maistuu uni koko yön omassa sängyssä omassa huoneessa. Vieläkin 7 kk ikäsenä syö 1-3 kertaa yössä mutta jatkaa uniaan omassa sängyssä.

Meillä oli aluksi rottinkikoppa, joskin käytännössä nukuttiin perhepedissä, rottinkikoppa vaihdettiin noin 2 kk kohdalla pinnikseen, nukutin viereeni tissille ja kun nukahti, jätin meidän sänkyyn nukkumaan ja pakenin itse olkkariin, illalla tissiteltiin muutaman kerran ja sitten kun itse mentiin nukkumaan, nostin pinnasänkyyn. Siellä nukkui 2-3 tuntia ja loppuyön meidän vieressä.
3 kk ikäisenä tajuttiin että mun miehen kuorsaus häiritsee pimun unta ja siirrettiin pimu nukkumaan omaan huoneeseensa (en todellakaan ollut ajatellut tehdä sitä näin aikaisin...). Nyt imetän istuallaan pimun huoneen sohvalla, nukahtaa tissille ja nostan sitten nukkuvana pinnikseen. Yöllä syötellään 1-3 kertaa istuallaan sohvalla, yleensä aina nukahtaa tissille. Aamulla kuuden-seitsemän aikaan sitten kun heräilee, haen sen meidän sänkyyn ja tissillä nukutellaan siinä vielä tunti tai pari.

Mä en ainakaan odota tai oleta että tuon ikäinen vielä osaisi nukahtaa ilman apua. Meillä saa ainakin nukahtaa tissille iltaisin niin kauan kun näistä tisseistä jotain tulee.

meillä nukuttiin 4kk vieressä, omassa sängyssä taisi siihen saakka kertyä öitä noin kuusi :D
nyt nukutetaan kapaloon syliin, ja laitetaan nukkuvana sänkyyn. tai annetaan iltamaito sängyssä ja sitten tutti suuhun, vauva sätkii ja potkii niin hirmusti että nukkuu unipussissa. ehkä se unipussi tai kapalo rauhottaa, samoin jokin rätti tai unilelu

Yhteistyössä