Alapaine korkea, yläpaine normaali, missä vika

  • Viestiketjun aloittaja Mittauksesta kotiutunut
  • Ensimmäinen viesti
Yläpainen on se mikä reagoi enemmänkin jännitykseen yms. Ja se alapaine on juuri se mikä tuottaa niitä ongelmia.
Jos olet raskaana ei noi luvut vielä pahoja ole. Mulla menee jännityksestä yms alapaine helposti yli 90.
Rajathan ois 90/140
 
Mulla taas ongelma toisinpäin, yläpaine välillä 108 ja alapaine 77...ei kiva tunne kun keinuttaa....mutta toisaalta enemmin noin päin kuin toisinpäin, kuten puoltoista vuotta sitten, olin ylirasittunut ja stressaantunut, kun lasten kanssa olin koko ajan, enkä muka voinut viedä hoitoon ja ottaa omaa aikaa 7vuotta olin ilman omaa aikaa, kunnes läääkäri antoi 2vaihtoehtoa, joko löysään tahtia tai makaan jossakin laitoksessa huilimassa....no löysäsin ja lopetin turhan stressaamisen niin jo verenpaine laski...puoltoista vuotta sitten lukemat oli 95/140
 
yläjaalapainemittautunut
minulla on 136 / 111 :) eli toi ensimmäinen on hyvä, koska normaaliin lukemaan sanottaisiin 140 ja tuohan on mukavan lähellä, eikös:) mutta joo seuraava 111 ei tosiaan ole normaalia.. Senhän pitäisi olla siinä 80-90 välissä käsittääkseni..
 
"tyytyväinen"
Mulla on usien paineet siinä 135/ 87 tms. Mutta ne nousee jo kun mittari tulee näkyville. Eilen tkssa mittasinm itsemittauspisteessa, parikin kertaa ja oli 107/ 77. Painoa on toki pudonnut ja liikuntaa lisätty mutta iloinen olen.
 
Mulla oli myös vastaavia lukemia, jo joskus 16-17-vuotiaana kun koulutarkastuksessa mitattiin. No silloin terveydenhoitaja sai minut tietysti kovasti huolestumaan, jätin suolan melkein kokonaan pois, aloitin himoliikunnan(olin ihan normaalipainoinen), lopetin ehkäisypillerit ym. ja silti pelkäsin koko ajan että saan esim. aivoveritulpan, kun paineet ei vaan laskeneet. Sitten 22-vuotiaana raskaaksi tullessani ostin verenpainemittarin kotiin ja ekaa kertaa rupesin mittailemaan paineita kotona. Paineet aina jotain luokkaa 110/60, tai muuta hyvin ihantellista, vaikka aina neuvolassa olivat tuota 140/90 tai ylikin. Ja lainasin myös neuvolasta mittaria kotiin, kun terveydenhoitaja ei oikein uskonut mun kotimittaustuloksiin. Mulla siis kuitenkin ilmeisesti vaan se "jännittävä" tilanne nostaa paineita... Kokeile sinäkin mitata kotona vielä ennen kuin huolestut enemmän!
 

Yhteistyössä